kwietnia 27, 2007

FESTIWAL "KOBIETA ZA OBIEKTYWEM"

FESTIWAL FILMÓW TWORZONYCH I WSPÓŁTWORZONYCH PRZEZ KOBIETY
KOBIETA ZA OBIEKTYWEM // 11-13 MAJA 2007 // WARSZAWA // KINO LUNA

Od Organizatorek:

Festiwal Filmów Tworzonych i Współtworzonych przez Kobiety Kobieta za obiektywem to festiwal, który powstał z myślą o kobietach tworzących filmy. W pewnym momencie zauważyliśmy, że gros filmów goszczących na polskich ekranach to filmy robione przez mężczyzn. Postanowiliśmy dowiedzieć się, dlaczego sytuacja w kinematografii tak wygląda. Nie chcemy powiedzieć, że najważniejsza jest płeć. Staramy się jedynie zauważyć, że zarówno wśród mężczyzn, jak i wśród kobiet zdarzają się wyjątkowi twórcy, na których warto zwrócić uwagę. Jako że w pierwszym przypadku nie ma co do tego wątpliwości, naszym zadaniem jest zbadanie tego drugiego. Przyszło nam na myśl, że może kiedy kobiety zaczną się częściej wypowiadać, tematyka filmów prezentowanych w polskich kinach będzie różnorodniejsza, a punktów widzenia więcej? Naszym marzeniem jest, by tak się stało.

Nie chcemy odpowiadać, chcemy pytać, zachęcać do rzeczowej dyskusji, inicjować zmiany i nowatorskie projekty w świecie filmu.

Pokazujemy filmy, których twórczyniami są kobiety. Tematyka jest dowolna. Ale oprócz kryterium płci jest jeszcze inne, równie ważne – filmy, które pokazujemy w ramach Kobiety za obiektywem, są ciekawe i zasługują na uwagę.

W ramach festiwalu:

- zaprezentujemy twórczość kobiet filmowców (ponad 20 filmów),
- spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak niewiele kobiet realizuje własne filmy (Wielka Debata Festiwalu),
- postaramy się zintegrować środowisko kobiet działających w polskim przemyśle filmowym (Networking w Łaźni),
- pokażemy, jak napisać scenariusz filmowy, wyreżyserować film, a później go zmontować (warsztaty filmowe),
- zaprosimy na projekcje autorki prezentowanych filmów, aby widzowie mogli zadawać pytania odnośnie ich twórczości,
- pokażemy pierwsze w historii filmy nieme autorstwa kobiet,
- pokażemy Chiny w obiektywie fotografki Magdy Chotkowskiej (otwarcie wernisażu 11 maja 2007 r. w kinie Luna)

UWAGA WARSZTATY!!!

Warsztaty filmowe

Sobota, 12 maja, kino Luna, sala B, całość: 9:00 - 21:00

Zajęcia warsztatowe poprowadzą jedne z ważniejszych osobistości kina. Tajniki pisania scenariuszy przedstawi Marta Meszaros, z montażem zapoznają Milenia Fiedler oraz Katarzyna Maciejko-Kowalczyk, a w zagadnienia związane z reżyserią uczestników warsztatów wprowadzi Barbara Sass. Ich osiągnięcia zawodowe to najlepszy przykład sukcesu, jaki mogą osiągnąć kobiety w świecie filmu. Naszym celem jest przybliżenie uczestnikom podstawowej wiedzy z zakresu pisania scenariuszy filmowych, reżyserii filmowej oraz montażu. Zagadnienia, które zostaną poruszone mają na celu także zainteresować oraz zmotywować do rozwoju w wybranej dziedzinie twórczości filmowej. Warsztaty filmowe mają pomóc uwierzyć w swoje możliwości, zdobyć potrzebną wiedzę, aby rozwinąć skrzydła i sprawdzić się w sztuce filmowej.

Warsztaty odbędą się 12 maja 2007 r. w kinie Luna, czyli w centrum Festiwalu. Czas trwania każdych zajęć przewidziany jest na trzy godziny. Ilość miejsc na warsztatach ograniczona.


Wydarzenia - Pokaz zamykający festiwal

Filmy nieme Germaine Dulac - Uśmiechnięta Pani Beudet (La souriante madame Beudet), 1923 r. oraz Muszelka i pastor (La Coquille Et Le Clergyman), 1928 r.

Muzyka na żywo: POINT KWADRAT

Germaine Dulac jest jedną z pierwszych, ale też najbardziej cenionych twórczyń Francuskiej Awangardy po pierwszej wojnie światowej. Wraz z Mayą Deren, Luisem Bunuelem i Salvadorem Dalim tworzyli podstawę ruchu zwanego „Drugą awangardą”. Germaine Dulac była również krytykiem teatralnym i filmowym. Aktywnie działała w ruchu sufrażystek, dla którego prowadziła gazetę La Française.
W 1915 r. wraz z mężem otworzyła małą firmę produkcyjną Delia Film i rozpoczęła realizowanie własnych, niskobudżetowych filmów. Jej obrazy były wyjątkowo odkrywcze, inicjujące nowe spojrzenie na możliwości filmowego przekazu. Celem reżyserki było tworzenie dzieł wolnych od wpływów innych dziedzin sztuki, które podporządkowane będą regułom wizualizacji muzyki. Wraz z nadejściem ery filmu dźwiękowego Germaine Dulac zakończyła poszukiwania nowych możliwości form filmowych. Od 1930 r. opracowywała kroniki filmowe, najpierw dla firmy Pathé, a następnie dla Gaumont.

www.kobietazaobiektywem.pl